دستاوردهای بخش كشاورزی آذربایجان شرقی در سال جهاد اقتصادی
نوشته شده توسط : gogos

دبیركارگروه اشتغال در بخش كشاورزی استان از ایجاد 16 هزار فرصت شغلی در بخش كشاورزی استان طی سال جاری خبرداد و گفت: این تعداد اشتغالزایی 13 درصد بیش از تعهد ایجاد اشتغال امسال استان در این بخش بوده است.

اكبر فرزین مقدم با اشاره به اینكه تعهد اشتغال زایی این بخش در سال جاری 14 هزار فرصت شغلی بود، افزود: در زیر بخشهای دام و طیور، آب و خاك، باغبانی، زراعت و صنایع تبدیلی بیشترین زمینه های اشتغال ایجاد شده است.

وی همچنین با اعلام اینكه سازمان جهاد كشاورزی در 74 رشته فعالیت در حوزه های تولیدات دامی، شیلات، صنایع تبدیلی و تكمیلی، فعالیتهای امور عشایر، تولیدات گیاهی و غیره اقدام به صدور مجوز خانگی كرده است، اظهاركرد: زیرساخت های لازم برای توسعه اشتغال در بخش كشاورزی استان فراهم می باشد.

فرزین مقدم گفت: به لحاظ اینكه مشاغل بخش كشاورزی نسبت به سایر بخش ها، موقت و ناپایدار نیست، می توان بخش كشاورزی را در تحقق اشتغال زایی پایدار و دامنه دار نسبت به سایر مشاغل در اولویت قرار داد.

وی، از صدور مجوز چهار هزار و 180 طرح مشاغل خانگی و ارایه 136 میلیارد و 880 میلیون ریال تسهیلات بانكی به این تعداد طرح خبر داد و گفت: این میزان مجوز صادره 90درصد بیش از تعهد امسال است.

* افزاش تولید *

رییس سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان شرقی با اعلام اینكه 11 درصد تولید ناخالص داخلی استان مربوط به بخش كشاورزی است، گفت: این استان با 9 میلیون واحد جمعیت دامی هفت درصد از جمعیت دامی كشور را در اختیار دارد كه به صورت متوسط سالانه بالای یكهزار و 200 تن محصولات دامی شامل گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ و عسل به بازار مصرف عرضه می كند.

مسعود محمدیان با اشاره به جایگاه ویژه بخش كشاورزی استان در كشور افزود: پنج درصد ارزش افزوده بخش كشاورزی كشور متعلق به آذربایجان شرقی است.

* افزایش ظرفیت فراوری محصولات كشاورزی *

براساس اعلام ' ایاز برنو ' مدیر صنایع كشاورزی و مكانیزاسیون جهاد كشاورزی استان، ظرفیت فراوری محصولات كشاورزی این استان در سال 1390 به حدود یك میلیون و 600 هزارتن انواع محصولات كشاورزی در 355 واحد صنایع تبدیلی و تكمیلی افزایش یافته است.

* افزایش صادرات *

رییس سازمان جهاد كشاورزی از افزایش 6.2 درصدی صادرات انواع محصولات كشاورزی تولید شده در استان در سال 90 نسبت به سال 89 خبرداد و گفت: عمده كالاهای صادراتی كشاورزی استان شامل میوه و تره بار، خرما ، كنستانتره دام و طیور، غلات، گل و درختچه های زینتی، خشكبار همچون بادام، كشمش، گل و گیاه، گوجه فرنگی ، گندم ، پیاز و سیب زمینی و انواع صیفی جات و سبزیجات است كه به مقصد كشورهایی از جمله ارمنستان، روسیه ، عراق ، جمهوری آذربایجان، امارات و تركیه صادر شده است.

* توسعه همكاری با مراكز تحقیقی *

محمدیان گفت: درراستای استفاده از فن آوریهای روز درتولید محصولات كشاورزی، بسترسازی لازم برای همكاری فارغ التحصیلان رشته های كشاورزی دراجرای طرحهای توسعه ای این بخش وهمكاری بیشتر با تشكل های صنفی برای رفع سریع موانع اجرایی صورت گرفته است.

* افزایش جذب سرمایه داخلی و خارجی *

با توجه به ظرفیتهای ویژه آذربایجان شرقی برای سرمایه گذاری در بخشهای مختلف، فرصتهای مناسبی در بخش كشاورزی استان برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی ایجاد شده است.

پایاب سدها، مجتمع های گلخانه ای، شهرك های دامپروری و صنایع تبدیلی كشاورزی و بسته بندی از جمله ظرفیت های ایجاد شده برای سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی است.

به گفته رییس سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان شرقی در سومین همایش فرصتهای سرمایه گذاری استان در تیر ماه سال جاری 32 طرح پیشنهادی در بخش كشاورزی منجر به انعقاد قرارداد شده است.

* افزایش همكاری های بین المللی *

در سالهای اخیر و در راستای افزایش همكاری های بین المللی آذربایجان شرقی با كشورهای دیگر به خصوص كشورهای همسایه در بخشهای مختلف اقتصادی در بخش كشاورزی هم شاهد تحرك در این زمینه هستیم.

محمدیان هدف از ورود به بازارهای منطقه ای و جهانی را ارتقای توان اقتصادی تولید كنندگان عنوان كرد و گفت: در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی و با همكاری مسوولان ارشد استان، در دیدار با مسوولین بخش های بازرگانی و كشاورزی جمهوری های گرجستان و ارمنستان، توافقات قابل توجهی حاصل شده و در آینده نزدیك با امضای

توافق نامه های همكاری، توسعه مناسبات در بخش های كشاورزی چشمگیر خواهد شد.

رییس سازمان جهاد كشاورزی استان خرید زمین برای كشت جو و ذرت با هدف تغذیه دامی دامهای استان در كشور گرجستان توسط 'صندوق حمایت از توسعه بخش كشاورزی استان'، ایجاد كشتارگاه در گرجستان توسط بخش خصوصی با هدف ذبح شرعی دام در آن و حمل گوشت قرمز به ایران، ایجاد بازارچه های مرزی درمرز كشورهای ارمنستان و گرجستان توسط صندوق حمایت از توسعه بخش كشاورزی با هدف ارایه محصولات كشاورزی استان و همچنین ارسال دام زنده به ارمنستان برای تعلیف دام در مراتع آن كشور و ارسال اسپرم منجمد دامی برای كشور ارمنستان و گرجستان و در كنار آن اعزام كارشناس دامپروری و دامپزشك به این كشورها را از مهمترین توافقات سازمان در دیدار با هیات های این دو كشور ذكر كرد.

* حركت در مسیر هدفمندی یارانه ها و كاهش 25 درصدی مصرف سوخت *

معاون برنامه ریزی و اموراقتصادی سازمان جهادكشاورزی آذربایجان شرقی گفت: مصرف سوخت بخش كشاورزی استان در یكسال گذشته از 220 میلیون لیتر به 165میلیون لیتر رسیده و 25 درصد نسبت به یك سال قبل از طرح هدفمندسازی یارانه ها كاهش یافته است.

جلال گلچین با اشاره به اینكه هدفمندی یارانه ها با تبعات مثبتی كه داشته است به اصلاح بخش و افزایش بهره وری در توسعه یایدار بخش كشاورزی كمك كرده است، افزود: با اجرای طرح بهینه سازی مصرف سوخت در واحدهای دام و طیور، گلخانه ها و موتور پمپ های استان و انجام طرح جامع كشاورزی حفاظتی به موازات هدفمندسازی یارانه ها، شاهد كاهش سوخت به میزان 54 میلیون 709 هزار لیتر در بخش كشاورزی استان بودیم.

اجرای سیستمهای آبیاری تحت فشار در هفت هزار و 500 هكتار از اراضی كشاورزی استان، احداث كانال آبیاری مزارع بطول 70 كیلومتر در پایاب سد علویان در سال جاری و انتقال بخشی از وظایف سازمان به بخش خصوصی و تقویت بخش خصوصی با حمایت از تشكل های صنفی در ایجاد بستری مناسب برای تصمیم گیری و تصمیم سازی مناسب برای توسعه بخشهای مختلف همچنین توسعه بیمه محصولات كشاورزی و توسعه مكانیزاسیون از جمله اقدامات جهادی صورت گرفته در بخش كشاورزی آذربایجان شرقی است.

به هر حال امید می رود با تاكید رییس جمهور بر حركتی مانند طرح مسكن مهر در بخش كشاورزی، شاهد توسعه هر چه بیشتر این بخش در سال آتی باشیم.

7232/587





:: برچسب‌ها: فرانسه , نیکون ,
:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: